An de an, cu ocazia Paştelui ortodox,
credincioşii se bucură de ceea ce ei numesc minunea Sfintei Lumini. Acest
eveniment miraculos se petrece an de an în Biserica Sfântului Mormânt din
Ierusalim, în timpul slujbei de vecernie ce are loc în Sâmbăta Mare, ziua
dinaintea Paştelui.
În cadrul ceremoniei, Patriarhul grec al
Ierusalimului înconjoară Sfântul Mormânt alături de un sobor de ierarhi şi de
preoţi. După procesiune, Patriarhul intră cu 33 de lumânări în Sfântul Mormânt,
unde se crede că Lumina Sfântă coboară şi le aprinde. După acest eveniment,
Patriarhul iese din mormânt şi împarte Lumina credincioşilor prezenţi în
biserică.
Evenimentul
este considerat de către adepţii creştinismului ca fiind cel mai vechi miracol
atestat anual. Deşi a fost descrisă în mai multe scrieri începând cu secolul 4
e.n., minunea a început să fie documentată sistematic începând cu 1106, când a
fost menţionată în scrierile călugărului rus Daniel.
Controverse
de-a lungul istoriei
Încă de pe vremea când Ierusalimul se afla
sub conducerea musulmanilor a existat o doză serioasă de scepticism asupra
acestui fenomen, însă acesta era tolerat pentru că pelerinii ce călătoreau
special pentru a fi martori la moment aduceau venituri consistente. Când Ierusalimul a fost cucerit de
cruciaţi, aceştia au izgonit preoţimea ortodoxă şi au descoperit că miracolul a
încetat să se mai producă. Absenţa pelerinilor şi a taxelor plătite de aceştia
l-au convins pe regele Baudouin să le permită preoţilor ortodocşi să revină în
Biserica Sfântului Mormânt, însă întâmplarea a amplificat scepticismul. Fenomenul
este descris de celebrul istoric Edward Gibbon în opera sa de căpătâi, Istoria
declinului şi prăbuşirii Imperiului Roman, în volumul IV, publicat în 1788:
"Musulmanii zâmbeau cu condescenţă la menţiunea flacării miraculoase ce se
aprindea în ajunul Paştelui. Această fraudă pioasă, concepută în secolul al
IX-lea, era apreciată de cruciaţii latini şi este repetată anual de către
preoţimea sectelor greceşti, armene şi copte, impunând-o asupra spectatorilor
creduli pentru beneficiul propriu şi pentru cel al tiranilor ce îi conduc. Cu
timpul, toleranţa asupra acestui fenomen a fost sporită şi de interes,
veniturile prinţului şi ale emirului crescând în fiecare an datorită miilor de
străini ce veneau să observe fenomenul".
O altă
sursă istorică la care apelează scepticii este arhimandritul rus Porfirie, ce a
fost trimis în secolul al XVII-lea la Ierusalim de către Biserica Ortodoxă Rusă
pentru a fonda misiunea rusească. În jurnalul pe care l-a ţinut, acesta
menţionează că preoţimea din Ierusalim ştia că «miracolul» este de fapt o
fraudă. "Un ierodiacon care a intrat în altarul Mormântului atunci când, după cum
crede toată lumea, focul sfânt coboară, a văzut oripilat că focul este aprins
de la o simplă lampă de icoană care nu se stinge niciodată, şi astfel focul
sfânt nu este o minune. El însuşi mi-a spus despre asta azi", a
scris Porfirie în jurnalele ce au fost publicate între 1894-1901.
Victoria
Clark, corespondenta pentru România a publicaţiei britanice The Observer în
anii '90, a scris o carte dedicată miracolului de la Ierusalim, intitulată Holy
Fire: The Battle for Christ's Tomb. Jurnalista relatează că în secolul al XIX-lea, clerul ortodox din
Ierusalim a dorit să prezinte publicului larg miracolul ca fiind mai degrabă
simbolic, însă pierderile financiare şi spirituale au fost considerate prea
mari, aşa că ideea a fost abandonată. Nici incidentul grav din 1834,
când sute de pelerini au murit călcaţi în picioare de mulţimea strânsă lângă
micuţa biserică, nu a schimbat hotărârea clerului.
În 2001, un
făclier armean care a luat de multe ori parte la ceremonia de la Ierusalim a
dezvăluit pentru The Telegraph secretul
Luminii Sfinte. "Nu este niciun miracol. Preoţii greci aduc o
lampă - ce a fost folosită în acest scop de 1500 de ani - pentru a aprinde
Lumina Sfântă. Pentru pelerinii credincioşi, ce vin din ţări îndepărtate, este
un foc din rai, un adevărat miracol. Dar nu şi pentru noi", a
mărturisit el.
Ipoteza unei lămpi cu o vechime de 1500 de
ani nu pare a fi prea credibilă. Cea mai plauzibilă explicaţie a fost oferită
acum câţiva ani de un specialist grec, care a studiat fenomenul timp de mai
mulţi ani.
Fosforul,
cheia Luminii Sfinte?
Pentru că
Patriarhul nu poate pătrunde cu surse de foc în biserică, fiind controlat de
autorităţile israeliene, scepticii au explicat că secretul Luminii Sfinte este
ascuns în lumânările pe care acesta le ia cu el în Biserică. Dacă acestea sunt
impregnate cu fosfor alb, nu este nevoie de o sursă de foc pentru a le aprinde,
deoarece fosforul, în contact cu
aerul umed, tinde să ia foc spontan.
Un istoric
grec, Michael Kalopoulos, a făcut
o demonstraţie în direct la o televiziune din Grecia, arătând cum lumânările
folosite de Patriarh se pot aprinde fără a avea nevoie de o sursă de foc.
Cercetătorul grec înmoaie vârful lumânărilor în fosfor, iar acestea se aprind
apoi de la sine. Pentru a amâna aprinderea flăcărilor, lumânările pot fi apoi
înmuiate într-un solvent organic, fosforul urmând să ia contact cu aerul abia
după ce acesta se evaporă.
Calităţile fosforului erau cunoscute încă
din antichitate, spune Kalopoulos, fiind folosit de magicienii din Caldeea în
secolul V î.e.n. De asemenea, Strabon descrie folosirea sa de către babilonieni
în Geographica, lucrare publicată în anul 23 d. Hr.
Lumina
Sfântă în viitorul apropiat
Chiar dacă a rezistat timp secole, în ciuda
scepticilor care au acuzat fenomenul de fraudă, Lumina Sfântă ar putea fi
afectată de o constrângere practică: necesitatea asigurării ieşirilor de
incendiu. Autorităţile israeliene sunt îngrijorate de faptul că Biserica
Sfântului Mormânt are doar o singură intrare, nerespectând astfel regulile de
siguranţă ce impun prezenţa unei ieşiri de urgenţă care să poată fi folosită în
cazul unui incendiu.
În timpul procesiunilor de Paşte peste
10.000 de credincioşi se înghesuiesc în biserică, alte câteva mii aflându-se în
exteriorul clădirii. Autorităţile israeliene se tem că un foc sau o îmbulzeală
necontrolată în timpul ceremoniilor de Paşte ar putea duce la o adevărată
tragedie. Temerile sunt susţinute
de precedentul din 1834, când sute de persoane au murit călcate în picioare şi
sufocate atunci când mulţimea s-a speriat şi a încercat să iasă din biserică.
Principala problemă este că Biserica este precis împărţită între ortodocşii
greci romano-catolici şi armeni, alte culte (precum cele ale etiopienilor,
copţilor şi, asirienilor) având de asemenea drepturi. Fiecare centimetru al
clădirii este repartizat uneia din cele 6 Biserici conform unei înţelegeri ce
datează de 155 de ani. Construcţia unei ieşiri de incendiu s-ar face doar pe
teritoriul aparţinând unuia dintre aceste culte, însă niciuna nu este dispusă
să cedeze. De asemenea, autorităţile israeliene nu pot impune construirea
ieşirii de incendiu, pentru că suveranitatea Israelului în Oraşul Sfânt nu este
recunoscută la nivel internaţional, iar fiecare dintre 6 Biserici are
susţinerea unui guvern, cel puţin. Patriarhul Ierusalimului a avertizat
autorităţile israeliene că este extrem de dificil să intervii în echilibrul
agreat de cele 6 culte: "Biserica
este precum o casă în ruine - dacă scoţi o piatră, rişti să se prăbuşească cu
totul". Astfel, problema nu pare a avea o soluţie pe termen scurt,
accentuându-se riscul ca, în viitor, un miracol să se transforme într-o
tragedie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu