Anul acesta marcăm 1700 de ani de
la Edictul de la Milan din 313, dat de împăratul Constantin cel Mare
(306-337). Acest edict a pus capăt politicii anticreştine promovate de
Imperiul Roman timp de două secole şi jumătate, a declarat principiul
toleranţei religioase ca unul primordial, a dat start unei noi perioade de
dezvoltare a Bisericii creştine şi a creat oportunităţi pentru stabilirea
unor relaţii de colaborare durabilă dintre Stat şi Biserică. Pentru a înţelege
însă adevărata valoare a Edictului de la Milan, este necesar să ne aducem
aminte de acele vremuri grele şi tragice, prin care Biserica creştină a
trecut înainte ca creştinilor să le fi fost acordată libertatea religioasă. În
istoria bisericească, perioada de până la anul 313 este cunoscută ca
o perioadă a persecuţiilor. Biserica creştină a fost prigonită chiar din
primele zile de existenţă. Primele comunităţi creştine au fost persecutate
de conducătorii religioşi ai iudeilor. Despre aceasta aflăm multe din
cartea Faptele Apostolilor. Persecuţiile propriu-zise din partea
autorităţilor statului roman, îndreptate împotriva creştinilor, au început
în anul 64, în timpul împăratului Nero, care i-a acuzat pe creştini că au
dat foc Romei. În anii 64-68, creştinii care erau prinşi erau arestaţi, li
se confisca averea, erau torturaţi, răstigniţi pe cruci, aruncaţi fiarelor
sălbatice pentru a fi devoraţi, erau arşi de vii etc. Conform mărturiei a
doi scriitori bisericeşti – Tertulian şi Sulpiciu Sever –, împăratul Nero
(54-68) a emis şi un decret, sensul căruia poate fi rezumat în
formula „Non licet esse christianos” (Nu este permis să existe creştini).
Astfel, creştinismul a devenit religie interzisă, ilegală – „religio
illicita”. Statul roman era tolerant faţă de toate credințele
politeiste, chiar şi faţă de iudaism, însă creştinismul, ca religie nouă,
monoteistă, era considerat o „superstiţie nouă şi dăunătoare”. Creştinii,
care erau atunci o minoritate religioasă (aproximativ 5-10% din numărul de
populaţie), erau urâţi de reprezentaţii celorlalte confesiuni, deoarece ei,
prin viaţa lor morală şi prin credinţa nouă pe care o propovăduiau, dădeau
lovitura de graţie religiilor imorale, idolatre, decăzute. Orice
nenorocire care se abătea asupra populaţiei era considerată ca o pedeapsă
a zeilor pentru că au fost insultaţi şi blasfemiaţi de refuzul creştinilor
de a-i adora şi a le aduce sacrificii. Toate acestea îl îndreptăţeau pe
Tertulian să scrie: „Dacă Tibrul se revarsă peste maluri, dacă Nilul nu
se revarsă peste ogoare, dacă cerul nu trimite ploaie, dacă pământul se
cutremură dacă e foamete, dacă se iveşte vreo molimă, îndată se strigă: La lei cu
creştinii!” (Apologeticum XL, 2-3, P.S.B. 3, III, p. 95). Pedepsele
aplicate erau în funcţie de poziţia socială a celui inculpat. În
general, se respecta principiul: cei nobili erau deportaţi, cei simpli –
decapitaţi. Creştinilor totdeauna li se confiscau averile. Pedeapsa capitală
însemna pierderea libertăţii, cetăţeniei sau moartea, cea din urmă
aplicată prin decapitare, răstignire, aruncare la fiare sau în luptele de
gladiatori. Privarea de libertate însemna exilul în locuri neprielnice,
munca în mine sau cariere, creştinii fiind trataţi ca sclavi, fie ei
bărbaţi sau femei. Înaintea aplicării pedepsei erau ţinuţi în închisoare, torturaţi
pentru a apostazia. Uneori mureau înainte de a fi executaţi, motivul
fiinfd condiţiile inumane în care erau ţinuţi (fără lumină, aer, hrană,
apă, în lanţuri sau în butuci). Torturile erau grele: flagelare, bătaia cu
vergi, lapidarea, sfâşierea corpului cu unghii de fier sau cu cioburi de
sticlă, arderea cu fierul înroşit, întinderea corpului, târârea de cai
fugăriţi, tăierea limbii sau a unor membre ale corpului,
răstignirea, scoaterea ochilor, smulgerea unghiilor, turnarea de plumb topit
sau de smoală încinsă pe corpul gol etc. Astăzi aceste pedepse par atât de
îngrozitoare, încât cineva ar putea spune că autorii antici care le
descriu exagerează, în acele vremuri astfel de torturi erau însă în măsura
lucrurilor, de aceea nu sunt nici pe departe exagerări. Ele erau folosite
pentru a tortura pe criminali, iar creştinii, pentru convingerile lor
religioase, au ajuns pe lista criminalilor. Firesc ar fi fost ca în această
perioadă de început a Bisericii creştine, ca urmare a politicii
anticreştine promovate de statul roman, Biserica să ia o atitudine
negativă faţă de stat şi să elaboreze, de asemenea, şi o teologie
antistatală. Acest lucru însă nu s-a întâmplat. Primii propovăduitori
creştini adoptaseră faţă de imperiu o atitudine de respect; îşi puseseră
în Stat chiar speranţe, recunoscîndu-i, în lumea aceasta, un rol de
educator, în măsura în care împărăţia lui Dumnezeu nu era încă înfăptuită
pe Pământ: „Tot sufletul să se supună înaltelor stăpâniri, căci nu
este stăpânire decât de la Dumnezeu
(…) Căci dregătorii nu sunt frică pentru fapta bună, ci pentru cea rea.
Voieşti deci să nu-ţi fie frică de stăpînire? Fă binele şi vei avea laudă
de la ea. Căci ea este slujitoare a lui Dumnezeu spre binele tău”, spune Sf.
Ap. Pavel (Rom. 13, 3-4). Iar Sf. Ap. Petru adresa un apel Asiei Mici,
teritoriu clasic al îndumnezeirii Statului: „Daţi tuturor cinste,
iubiţi frăţia, temeţi-vă de Dumnezeu, cinstiţi pe împărat” (I Petru 2,
17). Era o poziţie deliberat optimistă, fondată pe postulatul că Statul,
care posedă propria sa legitimitate, lucrează în sensul justiţiei şi păcii
sociale. Cu toate acestea, amândoi au fost aduşi în faţa regilor şi a
judecătorilor sub acuzaţia capitală de a fi duşmani ai puterii.
Creştinismul primelor veacuri a rămas credincios concepţiei pauline cu
privire la realităţile politice, chiar şi atunci când Statul (care
întruchipează întreaga putere) devine persecutor. Creştinii nu au pus
niciodată în discuţie ordinea politică ca atare, nici regimul imperial
care o reprezenta în acel moment. Statul nu este de esenţă divină, dar
întrucât corespunde ordinii voite de Dumnezeu, el are o demnitate eminentă
care impune supunere din partea tuturor. Sfinţii Părinţi ne învaţă că
funcţiile naturale ale Statului sunt cele care privesc asigurarea ordinii,
unirii şi păcii. Creştinul este convins că autoritatea politică va voi şi
va şti să dea satisfacţie aspiraţiilor legitime de libertate religioasă
ale supuşilor loiali şi de un civism ireproşabil. Exigenţele
Statului, dacă rămân în limitele stabilite, nu pot deci părea câtuşi de
puţin excesive creştinului. Statul există în planul unei pedagogii divine,
în scopul de a educa oamenii în spiritul respectării legii şi al
dreptăţii. Într-un context general de violenţă şi de suspiciune, Părinţii
Bisericii paleocreştine au ştiut să pună în lumină principiile generale
ale unei etici creştine a realităţilor politice şi să fixeze principalele
coordonate ale unei doctrine bine echilibrate a raporturilor dintre
Biserică şi Stat, doctrină tot atât de străină de opoziţia lipsită de discernămînt,
cât şi de capitularea plină de laşitate. Scriitorul bisericesc Origen
afirmă despre creştini că sunt conştienţi de originea divină a oricărei
autorităţi, de aceea trăiesc în respectul ordinii definite de legea cetăţii.
Originalitatea primului contact al Bisericii creştine, care tocmai luase
naştere, cu societatea politică reprezentată de Imperiul Roman ni se dezvăluie prin
faptul că persecuţiile nu au trezit nicio reacţie violentă, nicio
revoltă, nicio rezistenţă organizată din partea creştinilor. Modul lor de
a rezista nu era deci decât refugierea în catacombe sau mărturisirea de
credinţă publică şi martiriul. Creştinii, deşi erau umiliţi,
marginalizaţi, consideraţi criminali, nu au pornit pe calea revoltei nici
prin acţiuni (nu au devenit terorişti) şi nici prin idei antistatale.
Biserica nu a opus niciodată Statului un refuz categoric, izvorât dintr-o
orientare mistică spre lumea de dincolo. Ba dimpotrivă, Biserica
martirilor, dând dovadă de un instinct politic foarte sigur şi călăuzită
de lumina dumnezeiască, a ştiut să găsească da-ul şi nu-ul potrivite,
astfel a putut să spună „nu” Statului absolutist al cezarilor despotici
care persecutau crunt Biserica creştină. Intensitatea persecuţiilor a variat de
la un împărat la altul şi de la o regiune la alta a imperiului. Până la
împăratul Deciu, prigonirile erau susţinute de populaţia păgână şi de unii
guvernatori, iar începând cu Deciu (249-251) ele erau dictate de împărat
şi aveau caracter general, cuprinzând întregul Imperiu Roman. Cele mai
crunte persecuţii au avut loc în timpul împăratului Diocleţian (284-305), au
intrând în istorie sub denumirea de „Marea persecuţie”. Sfârşitul
persecuţiilor a venit odată cu urcarea pe tronul Imperiului Roman a
Sfântului împărat Constantin cel Mare. El era feciorul generalului
Constaţiu Clor, care în 293 a fost ridicat la rangul de cezar în Tetrarhia
lui Diocleţian şi a fost rânduit să domnească peste un sfert din Imperiu,
în Britannia, Gallia şi Hispania. Când tatăl său a fost ridicat la rangul de
cezar, Constantin avea 20 de ani şi a rămas să facă carieră militară în
anturajul lui Diocleţian, în partea răsăriteană a Imperiului. În anii
303-305, viitorul împărat Constantin a fost martor ocular al celor mai
crunte persecuţii la care au fost supuşi creştinii în perioada primară. În
anul 305, el vine la tatăl său în Galia. În vara anului 306, Constanţiu Clor
moare, iar armata îl proclamă împărat pe fiul său Constantin, care era în
floarea vârstei (32 de ani). La acest moment, Constantin nu era creştin,
dar el a urmat sfatul pe care i l-a dat tatăl său înainte de moarte:
„Luptă cu forţă împotriva duşmanilor şi tratează-ţi supuşii cu
blândeţe”. Politica religioasă a lui Constanţiu Clor s-a deosebit mult de
cea a colegilor săi care persecutau creştinii. Constanţiu a îndeplinit
doar formal dispoziţiile lui Diocleţian privind prigoana acestora, în
realitate el a fost tolerant, căci nu vedea nimic rău în religia creştină,
ci din contra, îi aprecia pe creştini pentru calităţile lor morale înalte. Constantin a remarcat acest fapt şi a
mers pe aceeaşi cale. El a înţeles că tolerarea credinţei creştinilor
însemna o politică mai bună decât prigonirea Bisericii creştine. Prima
soluţie părea să câştige simpatia creştinilor pentru statul roman, pe când
cealaltă nu părea să aducă decât haos şi vărsare de sânge în societatea
romană. Clerul creştin putea să vină la curtea lui Constantin cel Mare,
iar laicii creştini puteau să devină funcţionari ai administraţiei lui,
fără să se teamă pentru vieţile lor. Scriitorul bisericesc Lactanţiu şi-a
dedicat marea operă „Divinae Institutiones”, pe care o scria în acel timp
în apărarea credinţei şi practicilor creştine, împăratului Constantin. El
a prezis că Dumnezeu îl va răsplăti pe împărat pentru măsurile lui juste
şi îi va pedepsi pe ceilalţi împăraţi pentru acțiunile lor.
Este puţin probabil că împăratul Constantin ar fi cunoscut mai multe
despre creştinism în această perioadă a vieţii şi carierei lui. Dar
circumstanţele istorice ulterioare au adus schimbări nu doar în sfera
politică, ci şi în cea religioasă. În anul 312, împăratul Constantin era
antrenat într-un război cu împăratul uzurpator Maxenţiu. La un moment de
cotitură, înaintea bătăliei decisive de la Podul Mulvius, Constantin se
converteşte la creştinism. Acest moment a constituit o schimbare radicală
atât în viaţa personală a împăratului, cât şi o schimbare cu repercusiuni
majore pentru societatea romană, pentru întreaga Europă şi chiar pentru
întreaga lume. Ieşind învingător în lupta cu Maxenţiu, împăratul Constantin
ajunge stăpân peste partea occidentală a Imperiului Roman (jumătate din
întreg teritoriul). Imediat ce a obţinut controlul asupra personalului
administrativ din diecezele italiene şi africane, păstrând în funcţii
câţiva oameni ai lui Maxenţiu în care avea încredere şi numind câteva
persoane noi care susţineau politica lui religioasă, împăratul Constantin
a emis mai multe scrisori imperiale prin care ordona instituirea
principiului toleranţei religioase în teritoriul condus de el. În calitatea lui
de împărat principal printre ceilalţi împăraţi, Constantin avea dreptul să
stabilească politica religioasă pentru întreaga lume romană. Prin restituirile
de proprietăţi, subvenţiile în bani, scutirile acordate clerului şi
construcţia de biserici pe care le-a ordonat în primele luni ce au
urmat convertirii, Constantin a ridicat creştinismul la un statut egal cu
credinţele păgâne şi a început să-l impună ca religie favorită în
regiunile vestice ale imperiului. Augustul Liciniu îi tolera în mare
măsură pe creştini în Estul european, dar cezarul Maximin îi persecuta
făţiş în provinciile vestice ale Asiei romane. Ca urmare, după iarna
312-313, Constantin şi-a îndreptat atenţia spre colegii lui necreştini şi
a căutat să le obţină acordul pentru politica lui religioasă. A căutat
să-şi întărească alianţele politice cu Liciniu şi să opreascăreprimările
religioase ale lui Maximin. Constantin a părăsit Roma la mijlocul lui ianuarie
şi a ajuns la Milan la începutul lui februarie. Liciniu a venit de la
Carnuntum şi s-a alăturat colegului său aproape în acelaşi timp. Primul
rezultat al întâlnirii celor doi a fost realizarea alianţei politice
dintre ei prin căsătoria lui Liciniu cu Constanţia, sora vitregă a lui
Constantin. După festivităţile nupţiale, cei doi împăraţi şiau aţintit
atenţia spre problemele imperiului. Cea mai mare parte a discuţiei lor se
pare că s-a centrat pe politica imperială religioasă şi pe
statutul creştinilor. Liciniu tolerase creştinismul încă de la Edictul lui
Galerius din 311; Constantin voia însă mai mult – o politică a restituirii
proprietăţilor şi protecţie legală pentru creştini. Liciniu era deschis la
propunerile noului împărat principal. Ostilitatea recentă din partea lui
Maximin în Răsărit şi alianţa strânsă cu Constantin în Apus l-au convins
să urmeze linia cumnatului cu privire la politica religioasă a imperiului.
Sub influenţa dominantă a lui Constantin, cei doi împăraţi au încheiat un
acord formal, cunoscut de obicei ca „Edictul de la Milan”. Actul a fost
redat de scriitorul bisericesc Lactanţiu în lucrarea sa „Despre moartea
persecutorilor” (48, 2-12) şi menţionat de episcopul Eusebiu de Cezareea
în „Istoria Bisericească” (X, 5, 2-14): „.Eu, Constantin Augustul, şi eu,
Liciniu Augustul, ne-am întâlnit în chip fericit la Milan şi am căutat să
hotărâm tot ce interesa binele şi folosul poporului, între alte lucruri pe
care le credeam utile tuturora în multe privinţe, am hotărât în primul rând şi
să asigurăm respectul şi cinstea cuvenite divinităţii înainte de de toate,
adică ne-am hotărât să acordăm creştinilor şi tuturor celorlalţi libera
alegere la cinstirea religiei pe care o vor, cu gândul la orice divinitate sau putere cerească ar fi
aceasta să ne poată fi de folos şi nouă, şi tuturor celor ce trăiesc sub
ascultarea noastră. Drept aceea, cumpănind lucrurile în chip salutar şi drept,
am hotărât că voinţa noastră este că nu trebuie să oprim pe nimeni de a
urma şi a alege respectarea sau ţinerea religiei creştine şi că fiecăruia
să i se lase libertatea de a-şi da consimţământul şi a alege acea formă de
religie pe care o crede cea mai potrivită pentru el, pentru ca şi
divinitatea să ne arate în toate ocaziile providenţă şi bunăvoinţa sa. De
aceea ne exprimăm dorinţa noastră în acest edict ca respectivele
condiţii conţinute în scrisorile noastre anterioare trimise Domniei Tale
în legătură cu creştinii să fie complet suprimate şi înlăturate, pentru că
păreau cu totul nedrepte şi străine de blândeţea noastră şi ca de acum
înainte fiecare din cei la care se referă această alegere să poată să
aleagă liber şi fără piedică de a-şi practica religia lor. Iar întrucât
Domnia Ta vede că noi le acordăm această libertate fără nici o restricţie,
prin aceasta tot aşa înţelege Domnia Ta că şi altora s-a dat îngăduinţa să
urmeze cum doresc să urmeze credinţa lor proprie, lucru cerut şi de liniştea vremurilor
actuale, că fiecare e liber să-şi aleagă şi să practice religia
care-i place. Am hotărât acest lucru pentru ca să nu lăsăm impresia că am
nesocotit cultul sau religia cuiva. Mai hotărâm totodată, în legătură cu
creştinii, că locaşurile în care obişnuiseră se se adune până acum şi
despre care stabilisem într-o epistolă anterioară pe care ţi-am trimis-o
că lor li s-a dat altă destinaţie, de acum înainte dacă apar oameni care
par că ar fi cumpărat aceste locaşuri de la fiscul nostru, fie de la altcineva,
să le înmâneze fără amânare şi fără echivoc zişilor creştini fără plată.
Iar dacă cineva a primit acele locaşuri sub formă de daruri şi cer ceva
în schimb de la bunăvoinţa noastră, aceia să se prezinte la tribunalul
magistratului local, pentru ca prin mărinimia noastră să se plătească o
compensaţie. Prin grija Domniei Tale toate aceste bunuri vor trebui
restituite neîntârziat şi în întregime creştinilor. Şi deoarece aceiaşi
creştini nu posedau numai locaşuri de cult, unde aveau obiceiul să-şi ţină
întrunirile, ci întrucât se ştie că avuseseră şi alte bunuri care nu
aparţinuseră persoanelor singuratice şi comunităţii întregi, vei da
porunci ca, potrivit legii anunţate mai înainte, toate aceste bunuri să
fie restituite absolut fără nicio împotrivire creştinilor, adică
totalităţii sau comunităţii lor. Dispoziţiile amintite trebuie să fie clar
respectate, pentru ca cei care vor înapoia sau vor primi în schimb preţul
lor să aibă. cum am spus, nădejdea că vor fi răscumpăraţi potrivit
mărinimiei noastre. Oricum, trebuie să acorzi toată atenţia faţă de comuniunea
creştinilor, în sensul că porunca noastră să fie adusă la îndeplinire cât
mai repede, pentru ca, după blândeţea noastră, să avem convingerea că
liniştea publică e în felul acesta asigurată. Fie ca, după cum s-a spus
mai sus, prin această rânduială, bunăvoinţa dumnezeiască pe care am
simţit-o de atâtea ori, să rămână dezminţită faţă de noi! Iar pentru ca textul
prezentei legi şi a bunătăţii noastre să poată fi adus la cunoştinţa
tuturor, e bine ca ceea ce am scris să fie afişat prin dispoziţia ta,
să fie publicată pretutindeni şi să ajungă la cunoştinţa tuturor, pentru
ca legea pornită din bunătatea noastră să nu rămână ascunsă nimănui”.
Edictul de la Milan a stabilit cultul creştin ca „religio licita” în
întregul Imperiu Roman, Bisericile creştine ca entităţi colective având
autoritatea de a deţine proprietăţi comune sub protecţia legii romane, iar
creştinii fiind văzuţi ca un grup religios protejat şi având dreptul
nestânjenit de a venera pe Dumnezeul lor în interiorul societăţii romane.
Constantin acţionase deja şi chiar depăşise prevederile Edictului de
la Milan în Apus şi astfel, probabil, nu a fost necesar să-l publice în
interiorul teritoriului guvernat de el, cu toate că a păstrat desigur o
copie în arhiva lui oficială. Aştepta ca Liciniu să ia aceleaşi măsuri în
Răsărit, unde creştinii suferiseră cel mai mult din cauza persecuţiilor.
Liciniu va face acest lucru. Când actul a devenit oficial în vara lui 313, a
pus capăt „Marii Persecuţii” şi a servit formal drept politică religioasă
oficială în lumea romană pentru viitoarea decadă. Dar înainte ca să poată
aplica noua politică religioasă în Răsărit, a trebuit să se confrunte cu
Maximin, care-i invadase teritoriul, dar pe care Liciniu l-a învins la 30
aprilie 313, rămânând singurul împărat al Imperiului Roman de Răsărit. Cu
părere de rău, peste câţiva ani Liciniu şi-a schimbat atitudinea sa
faţă de Biserica creştină şi a revenit la politica de persecuţii. Sfinţii
patruzeci de mucenici din Sevastia au pătimit în timpul represiunilor lui
Liciniu. Împăratu Constantin îl biruie pe Liciniu în cel de-al doilea
război civil (324) şi devine singurul împărat al Imperiului Roman.
Înfrângerea persecutorului Liciniu a însemnat pentru creştini biruinţa definitivă a libertăţii şi
toleranţei şi a pus capăt epocii persecuţiilor. Concluzie. Edictul de la
Milan din 313, prin care s-a acordat libertate religioasă creştinilor,
este opera măreţei personaltăţi a împăratului Constantin cel Mare. Anume
lui îi revine meritul instituirii principiului toleranţei religioase şi al
libertăţii, care în Imperiul Roman era manifestat faţă de toate religiile,
cu excepţia religiei creştine. Din momentul convertirii şi până la sfârşitul
vieţii, împăratul Constantin s-a arătat a fi un promotor al libertăţii
religioase şi susţinător al Bisericii creştine. El a luat mai multe măsuri
prin care creştinismul a avut posibilitate să influenţeze pozitiv
societatea şi Statul roman. Acest lucru s-a făcut simţit în legislaţie,
care a fost influenţată de morala creştină, în relaţiile sociale,
în cultură şi artă etc. Creştinismul a fost liantul care a unit pentru
multe secole înainte popoarele din componenţa Imperiului Roman, apoi a
celui bizantin. Edictul de la Milan trebuie privit ca un act simbolic al
biruinţei principiului toleranţei şi al libertăţii religioase care a
separat două mari epoci – cea a Romei păgâne şi cea a Europei creştine.
Literatură
selectivă
1. Chifăr,
Nicolae. Istoria creştinismului. Iaşi, 2001.
2. Gabor,
Adrian. Biserica şi Statul în primele patru secole. Bucureşti, 2003.
3. Odahl,
Charles Matson. Constantin şi imperiul creştin. Bucureşti, 2006.
4. Meyendorff,
Jean. Biserica Ortodoxă ieri şi azi. Bucureşti, 1996.
5. Шмеман,
Александр. Исторический путь Православия. Москва, 1993.
Citiţi mai multe articole interesante pe siteul:
Citiţi mai multe articole interesante pe siteul:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu