duminică, 20 octombrie 2019

Elemente de practică bisericească, opțional pentru clasa a V-a


ARGUMENT
               Acest opţional îşi propune să aprofundeze noţiunile de practică bisericească pe care elevii clasei a V-a şi le-au însuşit la ora de Religie. Dacă la ora de Religie, care de multe ori se dovedeşte a nu fi suficientă una la săptămână, elevii învaţă multe lucruri teoretice despre credinţa noastră, acest opţional doreşte să accentueze partea practică.
               Este important ca elevii să afle lucruri elementare despre rânduiala din biserică, despre simbolistica liturgică, despre importanţa covârşitoare a Sfintei Liturghii pentru mântuirea noastră şi chiar să ştie să intoneze corect imnele Sfintei Liturghii. Astfel ei vor înţelege când merg la biserică ce se întmplă efectiv acolo, nu se vor mai plictisi şi vor deveni mai apropiaţi Bisericii şi mai buni creştini.
                Un astfel de opţional este util într-o lume secularizată, în care familia nu are timpul necesar sau dispoziţia de a merge cu copiii la biserică pentru a-i învăţa credinţa străbună. De multe ori copiii devin în familie mici apostoli, transmiţând învăţătura Bisericii şi celor mari.               
                Tot în cadrul acestui opţional elevii vor cunoaşte elemente liturgice aparţinând şi altor culte în vederea dezvoltării toleranţei şi prieteniei cu cei de alte confesiuni.

OBIECTIVE CADRU


1.     Cultivarea sentimentelor de dragoste şi respect pentru tradiţia liturgică bisericească, simbolistica  şi muzica bisericească ortodoxă.

2.     Cunoaşterea principalelor elemente de liturgică bisericescă ortodoxă.

  1. Cunoaşterea pricipalelor cântări ale Sf. Liturghii.


CLASA a V-a


OBIECTIVE DE REFERINŢǍ ŞI EXEMPLE DE ACTIVITǍŢI DE ÎNVǍŢARE


1.    Cultivarea sentimentelor de dragoste şi respect pentru tradiţia liturgică bisericească, simbolistică şi muzica bisericească ortodoxă.



Obiective de referinţă

Exemple de activităţi de învăţare

La sfârşitul clasei a V-a, elevul va fi capabil:

1.1    să conştientizeze importanţa şi necesitatea
cunoaşterii tradiţiei liturgice bisericeşti ;

1.2   să conştietizeze importanţa şi necesitatea cunoaşterii pricipalelor cântări din cadrul cultului ortodox;





1.3. să cunoscă muzică sacră aparţinând şi altor culte în vederea dezvoltării sentimentului de iubire pentru aproapele.
Pe parcursul clasei a V-a, se recomandă următoarele activităţi:

- participarea la slujbele bisericeşti;

-  exerciţii de dialog pe o temă dată.


-   participarea la slujbele bisericeşti;
- prezentarea pe scurt a principalelor elemente de istorie a muzicii bisericeşti;
- vizionarea unui material in format electronic de prezentare a celor opt glasuri bisericeşti;

-audiţii muzicale.

2.    Cunoaşterea pricipalelor elemente de liturgică bisericescă ortodoxă.


Obiective de referinţă

Exemple de activităţi de învăţare

La sfârşitul clasei a V-a, elevul va fi capabil:

2.1              să cunoscă pricipalele  părţi ale bisericii şi simbolistica lor;





2.2              să cunoască lucrurile sfinte din interiorul bisericii şi simbolistica lor;



2.3              să cunoscă rolul cuvântului rostit şi cântat în cadrul Sfintei Liturghii;


2.4             să cunoască cele mai importante mişcări liturgice şi simbolistica lor.


Pe parcursul clasei a V-a, se recomandă următoarele activităţi:

-vizite la biserică pentru discuţii;
-completare de enunţuri lacunare, rebusuri;
-interpretarea simbolică a părţilor bisericii;


-vizite la biserică pentru discuţii;
-exerciţii de recunoaştere a obiectelor  şi interpretare a simbolisticii lor.


- interpretarea simbolică a principalelor cuvinte şi cântări din cadrul Sfintei Liturghii;


-participarea la Sfânta Liturghie;
-vizionarea pe cd a Sfintei Liturghii cu discuţii;
-interpretarea simbolică a principalelor mişcări liturgice.




3.    Cunoaşterea principalelor cântări ale Sf. Liturghii.



Obiective de referinţă

Exemple de activităţi de învăţare


La sfârşitul clasei a V-a, elevul va fi capabil:

3.1              să cunoască principalele imne ale Sfintei Liturghii.



Pe parcursul clasei a V-a, se recomandă următoarele activităţi:

-audierea cântărilor Sfintei Liturghii în diferite interpretări
-exerciţii de intonare a cântărilor.


CONŢINUTURILE ÎNVǍŢǍRII

I.Biserica - casa Domnului
  1. Părţile componente ale unei biserici şi simbolistica lor
  2. Obiectele de cult. Simbolismul şi întrebuiţarea lor
  3. Veşmintele liturgice
  4. Materiile întrebuinţate în cult; folosirea şi simbolismul lor
  5. Mişcările liturgice şi simbolistica lor
II.Sfânta Liturghie - centrul cultului ortodox
  1. Importanţa Sfintei Liturghii
  2. Liturghia şi timpul săvârşirii ei
  3. Cele trei Liturghii ortodoxe
III.Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur
  1. Împărţirea Sfintei Liturghii a Sfântului Ioan Gură de Aur
  2. Explicarea Proscomidiei
  3. Explicarea Liturghiei Catehumenilor
  4. Explicarea Liturghiei Credincioşilor
IV.Cântarea Bisericească
  1. Importanţa cântarii ca formă de cult
  2. Imnele Sfintei Liturghii
  3. Muzica sacră a altor culte



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu